isu pembedahan plastik (polimas)

  

 

 

 

  

    E-FOLIO

(MPU-23052 – SAINS,TEKONOLOGI DAN KEJURUTERAAN ISLAM)

 

ISU PEMBEDAHAN PLASTIK

 

 

 

DISEDIAKAN OLEH :

a)      KU MUHAMMAD RIDZUAN BIN KU HAMIDON

(03DEE19F1086)

b)      MUHAMAD AIZAT BIN ANUAR

(03DEE19F1099)

c)      ABDUL HAKIM BIN ABDUL HALIM

(03DEE19F1092)

d)      MUHAMMAD HAFIZUL AKMAL BIN ZAKARIA

(03DEE19F1095)

 

 

 

NAMA PENSYARAH:

PUAN SABARIAH BINTI MD YUSSOF

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PENGENALAN

 

Syukur ke hadrat Ilahi kerana akhirnya E-folio ini Berjaya juga disiapkan dalam masa seminggu. Tajuk ialah “Isu Pembedahan Plastik”. Terima kasih yang tidak terhingga kepada semua yang terlibat sepanjang menyiapkan kerja khusus ini terutamanya kepada ibu bapa dan rakan-rakan yang banyak membantu. Tidak lupa juga kepada Ustazah Sabariah Binti MD Yussof yang byk bertolak ansur dan memberi tempoh masa yang lama bagi menyiapkan E-folio ini.

Kami memilih tajuk ini sebagai tajuk E-folio kerana tanpa kita sedari, fenomena pembedahan plastik sebenarnya banyak berlaku dalam kalangan orang Muslim di Malaysia ini sendiri. Fenomena ini kian menular dan makin ramai yang berani mencuba mealakukan pembedahan plastik bagi tujuan kepuasan diri. Walau bagaimanapun, pandangan terhadap pembedahan plastik sebenarnya patut diperbetulkan kerana tidak semua pembedahan plastik itu bertujuan untuk kecantikan. Kebanyakkan daripada kita apabila ditanya mengenai pembedahan plastik, pasti hanya tertumpu pada kecantikkan semata-mata seperti ingin memancungkan hidung , menipiskan bibir, membuang lemak dan sebagainya. Ada juga pembedahan plastik yang perlu dilakukan sperti jika erlakunya kemalangan atau kemalngan mengubah bentuk dan rupa asal manusia normal.

Selain itu, tujuan kami memilih tajuk ini adalah kesedaran ingin sedikit sebanyak membantu mereka yang terlalu taksub dengan pembedahan plastik bagi mengubah ciptaan Tuahan agar kembali ke pangkal jalan. Walaupun naskhah ini tidaklah sehebat mana pun ia dapat memperjelas kepada kita semua tentang hukum pembedahan plastik pelbagai situasi. Di Malaysia kita dapat lihat semakin ramai uamat Muslim yang melakukan pembedahan plastik salah satu cara untuk tidak kelihatan tua. Ini sudah semestinya bercanggah dengan norma kehidupan dan sudah semstinya bercanggan degan ajaran Islam. Oleh itu, diharap kita semua mendapat pandangan dan pemahaman yang lebih jelas dan terperinci mengenai pembedahan plastik dan hukumya menurut Islam.

Dalam tajuk ini nanti akan kami kupas mengenai pembedahan plasstik serta hukumnya menurut pandagan Islam. Diharap kita semua mendapat pengajaran dan ilmu pembacaan menerusi E-folio ini. Sekian terima kasih.

 




2.0  FENOMENA PEMBEDAHAN PLASTIK

 

        “Pembedahan plastik merupakan suatu cabang ilmu bedah yang terbahagi kepada 2 iaitu operasi Rekonstuksi dan Estetik. Istilah “plastik” sendiri berasal dari bahsa Yunani iaitu plasticos yang beerti dapat diubah/dibentuk, bukan dengan menggunakan bahan dari plastic, tetapi dengan menggunakan bahan dari tubuh sendiri (lemak, tulang  rawan, kulit) atau bahan artificial (implant) seperti silikon padat untuk memancungkan hidung atau silikon gel untuk membesarkan payudara”.

 

          Secara dasarnya, pembedahan plastik terbahagi kepada dua iaitu Rekonstruktif dan Komestik. Pembedahan rekonstruktif bertujuan bagi membaik pulih anggota badan yang tidak normal dan tidak dapat berfungsi akibat daripada kecacatan sejak lahir. Penyakit ataupun kemalangan teruk yang menyebabkan kerosakan pada anggota badan. Dengan melakukan pembedahan rekonstruktif, seseorang ini berpeluang menjalani kehidupan normal dan tidak dipandang rendah oleh masyarakat. Manakala pembedahan kosmetik pula bertujuan bagi mengubah bentuk anggota badan yang diigini dapat meningkat tahap keyakinan dan imej diri seseorang dalam berhadapan dengan khalayak ramai.

 

        “Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Hilmi Yahaya dalam satu kenyataan pada tahun lalu berkata, sepanjang sempat tahun lepas, permintaan terhadap pembedahan kosmetik dan plastic di seluruh dunia telah mencatat peningkatan mendadak iaitu 280 peratus dan negara kita, Malaysia turut tidak terkecuali. Masalah sumbing atau rekahan lelangit, bibir dan pembedahan teengkorak muka merupakan pembedahan rekonstruktif yang paling banyak dijalankan di Malaysia. Pembedahan plastic bukan sahaja popular di kalangan wanita tetapi juga lelaki”.

 

          Namun begitu, setiap perkara semestinya mempunyai risiko yanag harus ditanggung. Antaranya, adalah melakukan pembedahan plastic boleh dikira sebagai satu pembaziran kerana satu pembedahan plastic bagi hidung contohnya memakan wang sebnyak RM 2000. Dan bukan satu rawatan pembedahan sahaja harus dijalani. Sekurang-kurangnya 5 rawatan pembedahan plastic harus diikuti. Selain itu, tidak semua prosedur  pembedahan plastic yang dilakukan akan berakhir dengan sempurna. Terdapat sesetengah kes di mana bentuk anggota badan yang diigini tidakseperti yang diharapkan malah menambah beban individy yang menjalani pembedahan plastic itu disebabkan komplikasi yang dialami. Malahan leih teruk lagi boleh membawa kepada kematian. Rupa-rupanya yang diigini menjadi bertambah hodoh dan mengerunkan. Inilah fenomena yang minoritinya terjadi di Barat akibat ketaksuban mereka ingin kelihatan lawa.

 

          Pembedahan plastic itu juga akan membawa kesakitan yang teramat sangat sakit dan kesakitan ini mungkin mengambil masa yang lama unntuk sembuh. Untuk menahan sakit pula, mereka biasanya diberikan ubat penahan sakit atau ubat bius yang menyebabkan mereka terdedah dengan risiko ketagihan ubat tersebut. Ketagihan seperti ini boleh mengakibatkan penyakit jantung, kerosakan otak dan akhir sekali kematian.

 

          Justeru itu, fenomena plastic ini perlu dikawal kerana matlamat prosedur sebenarnya adalah untuk membantu manusia matlamat prosedur ini sebnarnya adalah untuk membantu manusia bukannya merosakkan kita sendiri. Pihak yang terlibat terutamanya doctor pembedahan plastic memainkan peranan dalam memberi nasihat kepada mereka yang terlampau taksub mengubah bentuk anggota badan dan tidak hanya semat-mata ingin mengejar keuntungan. Sebagai manusia pula, kita perlulah mensyukuri nikmat anggota badan yang Allah s.w.t berikan kerana setiap pencipta-Nya pasti terselindung hikmah.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.0 JENIS-JENIS PEMBEDAHAN PLASTIK

 

3.1  REKONSTRUKSI

 

1)      Kecacatan sejak dari lahir seperti sumbing bibir dan lelangit, hipospadi (alat kelamin melengkung), hemangioma (kelainan pembuluh darah pada kulit)

 

2)      Kecacatan akibat kemalangan atau kecederaan yang teruk sperti kulit terbakar, patah dan retak tulang

 

 

3)      Kecacatan disebabkan infeksi ataupun penyakit yang menyebabkan pesakit mengalami penderitaan yang teruk

 

4)      Pembedahan Kraniofasial dan pembedahan maksilofasial, bagi mengani kelainan bentuk kepala dan muka (patah tulang muka akibat kecelakaan) daripada normal

 

 

5)      Pembedahan mikro (sperti traumatic amputasi jari yang memerlukan penyambungan pembuluh darah)

 

6)      Transexual

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2  PEMBEDAHAN PLASTIK KOSMETIK/COSMETIC SURGERY

 

1.      Facelift

Facelift adalah prosedur untuk menegangkan kulit. Selain itu, facelift juga dapat menghilangkan kerutan pada wajah

2.      Rhinoplasty

Rhinoplasty adalah proses untuk memperbaiki hidung sesuai dengan keinginan individu. Selain itu, bertujuan untuk meperbaiki penampilan, rhinoplasty dapat membantu pernafasan yang tersumbat.

3.      Eyelid Surgery

Eyelid surgery dilakukan untuk mengangkut lemak serta menegangkan kulit dan otot di sekitar mata. Tetapi eyelid surgery tidak akan menghilangkan garis atau kerutan di sekitar mata, atau menghilangkan warna hitam di bawah mata

4.      Check Implant

Operasi ini digunakan untuk menambah tinggi tulang pipi. Operasi ini dilakukan dengan memasukkan silikon di rongga mulut. Pipi tembam atau “chubby” juga dapat dihilangkan dengan menyedut lemak di bahagian pipi dan menegangkan ototnya.

5.      Liposuction

Suatu cara bagi menghilangkan lemak tubuh dengan cara membuat lubang kecil pada kulit dan mengeluarkan lemak tersebut dengan tenaga vakum. Hasil yang diperoleh ialah perut akan menjadi lebih ramping dan langsing.

6.      Breast Augmentation

Breast Augmentation adalah proses operasi untuk meruba ukuran payudara dengan menggunakan slikon. Hal ini dapat mengembalikan kembali bentuk payudara setelah melahirkan anak atau merubah ukuran payudara bersesuaian dengan keinginan individu.

7.      Lip Augmentation

Factor umur banyak menyebabkan wanita kehilangan volume di bibirnya dan mulai mendapat kerutan di bibir. Lip augmentation dapat membantu mengembalikan bentuk bibir serta menghasilkan bentuk bibir mengikut keinginan seseorang.

 






 

4.0 FAKTOR-FAKTOR MELAKUKAN PEMBEDAHAN PLASTIK

 

          Membetulkan kecacatan pada anggota badan manusia disebabkam beberapa perkara. Kecactan teruk semenjak lahir seperti “long syndrome face” atau bibir sumbing dan disebabkan kemalangan menyebabkan seseorang itu berasa perlu baginya untuk melakukan pembedahan plastic. Sekiranya pembedahan plastic ini tidak dilakukan menyukarkannya berhadapan dengan persepi masyarakat.

 

          Selain itu, sesetengah individu juga melakukan pembedahan plastic atas dasar ingin mengembalikan semula fungsi tubuh badan yang terganggu. Namun begitu, kebayakkan masyarakat sekarang banyak melakukan pembedhan plastic bagi tujuan kecantikkan terutamanya wanita. Mereka terlalu taksub dengan idola mereka sehinggakan ingin mengubah bentuk anggota badan supaya menyamai idola mereka. Keinginan untuk mendapatkkan wajah  yang lebih sempurna juga menyebakan sesetengah pihak melakukan pembedahan plastic.

 

          Dari segi ini, kita mulai dapat melihat kepentingan pembedahan plastic ini mulai terpesong apabila kebayakkan pihak elakukan pembedahan plastic bagi mengubah ciptaan Allah s.w.t.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.0  PROSEDUR PEMBEDAHAN PLASTIK

 

Prosedur pembedahan plastic terbahagi kepada dua iaitu :

 

Membentuk semula (Rekonstruktif) : Prosedur membentuk semula ialah pembedahan yang dijalankan bagi mengembalikan semula fungsi bahagian badan yang tidak normal disebabkan oleh kecacatan sejak lahur ataupun kecederaan akibat kemalangan yang dialami. Penggunaan Tarik flap (siat) dan graf (cantuman) tisu untuk memulihkan kehilangan bentuk kerana terbakar dan pindah otot belakang ke kaki dan tangan yang cedera adalah antara contoh prosedur yang dilakukan oleh pakar pembedahan plastic. Surgery membentuk semula dapat dikira sebagai prosedur surgery yang dilaksanakan ke atas anggota badan yang tidak normal bagi mengembalikan semula fungsinya.

 

Kosmetik : prosedur ini pula tidak lain hanyalah bagi kecantikan semata-mata. Prosedur ini dilakukan kepada anggota badan yang normal dan berfungsi dengan baik bagi mempercantik dan memperindah anggota badan mengikut pilihan individu tersebut. Sebagai contoh, prosedur menegangkan kulit, memancungkan hidung dan sebagainya.

 

          Pembedahan membentuk semula anggota badan ini setelah kami melakukan kajian dan pembacaan tidak ditegah dalam Islam malah menjadi wajib hukumnya sekiranya ia mesti dilakukan utuk mengembalikan semula bentuk asal ciptaan Allah s.w.t akibat kemalangan dan kecacatan yang teruk seperti patah tulang yang teruk ataupun kulit yang terbakar hamper seluruh badan. Oleh itu, dalam kes ini dibolehkan seseorang itu melakukan pembedahan plastic. Jika anggota badannya sudah sempurna dan melakukan pembedahan plastic atas tujuan kecantikan dan ingin mengubah ciptaan Allah, perkara sebeginilah yang ditegah dalam Islam.

 

 

 

 

 

6.0  HUKUM PEMBEDAHAN PLASTIK DALAM ISLAM

 

Hukum pembedahan plastic ada sebahagian mubah, sebahagian wajib dan sebahagian lainnya haram.

 

1.      “Yang mubah adalah pembedahan untuk menutupi luka yang menganga memperbaiki bekas-bekas luka yang parah, menampal kulit bekas yang terbakar yang sangat parah, terutama apabila mengenai muka dan bahagian-bahagian yang biasanya nampak oleh orang lain. Semua ini tidak ada masalah,bahkan boleh jadi sebahagiannya wajib. Sebagai contoh :

 





2.      Menghilangkan cacat di tengah-tengah kehamilan yang disebabkan oleh konsumsi ubat dan lain-lain. Demikian juga untuk menghilangkan bentuk yang berbeza dari bentuk kejadian asli seperti jari keenam, kelebihan daging dan sebgainya. Semua ini tidak termasuk dalam mengubah ciptaan Allahh s.w.t.

3.      Semua perbuatan yang temasuk dalam kategori mengubah ciptaan Allah s.w.t maka hukumya haram. Allah s.w.t. telah menciptakan manusia, ada yang tinggi, ada yang pendek dan ada pula yang buruk. Itu semua termasuk di antara tanda-tanda keesaan-Nya. Dia Tuhan yang memberi bentuk.

 




6.1   CONTOH PEMBEDAHAN PLASTIK YANG DIBOLEHKAN

 

a)      “Contohnya jika seseorang itu cacat seperti mulut sumbing, ia masih dibnarkan Islam untuk dilakukan pembedahan plastic, terhadapnya dan ia tidak dikategorikan sebagai mengubah ciptaan Allah s.w.t. Ini dsosebabkan kejadian wajah manusia yang tidak normal, mulutnya adalah tidak sumbing dan dengan menjalani pembedahan membetulkan sumbing itu, ia mengembalikan keadaan mulut kepada kejadian manusia normal.

b)      Contoh lain, jika lubang hidung seseorang itu terlalu sempit hinggan menyukarkan ia bernafas, maka dibolehkan untu individu itu menjalani pemedahan bagi memperbesarkan lubang hidungnya. Tapi sekiranya dia ingin menjalani pembedahan sekadar untuk meninggikan lagi batang hidungnya konon supaya kelihatan cantic, maka itu berdosa dan tidk dibenarkan.

c)      Pemindahan organ seperti jantung, hati dan sebagainya. Hal ini untuk meyelamatkan nyawa seseorang. Pada zaman sekarang kita melihat adanya penderma darah yang merpakan baahagian dari tubuh manusia telah mearata-rata di negara-negara kaum muslim tanpa ada seorang ulama pun yang mengingkarinya, malah menganjurkan serta turut serta menjadi penderma”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.0  LAMPIRAN

a)      Contoh-contoh kegagalan pembedahan plastik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b ) Contoh mengubah ciptaan Allah s.w.t

 

 


 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                      

 

 

c) Contoh pembedahan plastic yang diharuskan

 

 

 

 

                   d) Contoh pembedahan penukaran jantina

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.0 RUJUKAN

Sumber pertama :

Internet

http://hirayusopa.wordpress.com/2008/09/24/apakah-bedah-plastik-itu/

http://www.scribd.com/doc/16793385/Teknologi-dalam-islam

http://www.odde.com/item_96587.aspx

http://infad.usim.edu.my/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=11795&newlang=mas

http://cikwiduri.wordpress.com/2008/06/25/botox-braces-susuk/http://ii.islam.gov.my/hadith.1.asp?keyID=283

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=1021&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&Kesihatan&pg=kn_04.htm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.0 KESIMPULAN

            Sebagai penutup, kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang terlibat dalam menyediakan E-folio ini. Penghargaan istimewa diberikan kepada Puan Sabariah Binti MD Yussof kerana telah memberi ruang kebebasan bagi memilih tajuk juga memberi tunjuk ajar sepanjang melengkapkan maskhah ini. Sekalung ucapan terima kasih juga ditujukan kepada ibu bapa dan rakan-rakan yang turut menyumbangkan idea bagi menambah baik kerja E-folio ini.

            Secara keseluruhannya, kami mengambil masa selama lebih kurang seminggu bagi melengkapkan E-folio ini. Kami mendapatkan maklumat dengan mudah di internet. Dengan itu, kami dapat melihat pandangan serta ilmu pengetahyan yang berbeza melalui laman web yang berbeza-beza tetapi masih berlamdaskan pada hokum yang sama.

            Kami melihat tajuk ini sebagai tajak yang menarik kerana ia dibahaskan dan kebanyakkan daripada kita masih lagi keliru dengan hokum bagi pembedahan plastic bagi situasi yang berbeza. Kebiasaannya, kita melihat isu pembedahan plasticini dalam skop yang terlalu kecil dan kita mudah menghukum seseorang apabila seseorang itu melakukan pembedahan plastic. Walhal dalam Islam  itu sendiri sudah menetapkan hokum yang sepatutnya dan ada alasan disebalik setiap hokum yang ditetapkan. Di Malaysia sendiri , isu pembedahan plastic ini bukanlah perkara asing lagi apabila semakin ramai dilihat mula mengalihkan perhatian terhadap fenomena ini. Selebriti terutamanya mual teriku-ikut dengan pengaruh barat apabila ada sesetengah golongan mula taksub melakukan pembedahan plastic bagi mendapatkan bentuk anggita bdan yang diigini.

            Namun begitu, haris kita ingat bahawa pembedahan plastic juga membawa banyak kebaikan kepada insan tertentu yang memerlukannhya. Dengan melakukan pembedahan plastic, kehidupan seseorang kembali kepada normal dan dapatt bergaul dengan masyarakat tanpa ada rasa rendah diri. Hal ini biasannyaterjadi kepada mereka yang mengalami kecacatan mahupun kemalangan teruk yang menjejaskan fungsi anggota badana mereka

            Kesimpulanya, isu pembedahan plastic ini telah kami kupas sebaik mungkin dari segala segi dan aspek. Diharapkan, E_folio ini dapat memberi manfaat kepada kita semua